20 Mart 2015 Cuma

P&I TEMİNATININ KARŞILADIĞI RİSKLER


P&I teminatları neleri kapsar. Her ne kadar Klüpten klübe ufak tefek farklılıklar arz etsede, P&I teminatı ana hatları itibari ile aynıdır.

Özet halinde bu teminat aşağıdaki riskleri kapsar.

* Gemi Mürettebatının hayatını kurtarmak ile ilgili masraflar ( haberleşme,  Geminin batması halinde arama ve helikopter masrafları vb)

* Üçüncü şahısların, Mürettebatın, Yolcuların  yaralanma veya ölüm nedeni ile ödenmesi gereken tazminatlar,

* Gemi personelinin yaralanma ve/ veya hastalanması sebebi ile doğacak hastane, ilaç, her türlü tıbbi kontroller ile ilgi masraflar ile Ülkesine geri gönderilme masrafları,

*Kaçak yolcu ve/veya yaralı şahısların indirilmesi için rota değiştirmekten doğan masraflar, liman masrafları

* Yukarıdaki nedenler ile ( zorunluluk halinde)  Mürettebattan boşalan birinin yerine, yeni mürettebatın getirilmesi ile ilgili masraflar , diğerinin gönderilme masrafları

* Geminin batması, yanması vb gibi durumlar halinde mürettebatın Ülkelerine geri gönderilme masrafları, zayi olan personel eşyalarının tazmini ,

* Yardıma ihtiyacı olan bir Gemiye  yasal zorunluluk sebebi ile yardım etmek amacı ile Gemi sahibinin yaptığı masraflar ( başka bir şeklide tahsili mümkün olmayan hallerde, yarım çağrısına gidilen Gemi için rotadan sapma ve tekrar aynı rotaya dönme masrafları, zaman kayıpları vb.)

* Gemide meydana gelen bulaşıcı bir hastalık nedeni ile ilgili Karantina masrafları, sığınılan Liman için doğan Liman masrafları,  Gemi personelinin Ülkelerine gönderilmesi gerektiği hallerde , geri gönderilme ve yeni personelin getirilme den doğan masraflar,

*" Running Down Clause" yani çatışma sorumluluğu ; Geminin başka bir Gemi ile çatışması sonucu, çatılan Geminin hasarı , personelinin ölüm, yaralanma, kişisel eşyaların zayi, yükünün, uğradığı zararları, kirlenme gibi masrafları 1/4 nispetin de karşılar. Kalan 3/4 H&M Sigortacıları tarafından karşılanırken; en doğru uygulama çatışma sorumluluğunu daha önceki yazımda da belirttiğim üzere "4/4 THS RDC" şeklinde P&I Teminatı kapsamına almaktır. Ayrıca Çatışmada her iki Geminin kusur oranının baz alınarak tazminat ödemelerinde bulunulduğunu hatırlatmakta fayda var. Çatışma sırasında Sigortalı Gemide çatışma sonucu yük de hasarlanmış olabilir. Çatışma sonucu tarafların kusurları oranında garantiler verilir, Sigortalı  Geminin yükü gecikme yüzünden piyasasını kaybetmiş olabilir. Bunlarda  tazminata tabidir.

* "Fixed or Floating Object" 4/4 nispetinde P&I dahil ettirilmelidir . İskele, Liman, rıhtım, yani yüzer veya sabih cisimlere çarpma sonucu oluşan hasarlar buna Deniz altındaki borular, telefon kablolarına verilen hasarlar da dahildir.

* Deniz Kirliliği sebebi ile doğan masraf, ceza ve tazminatlar

* Geminin sebep olduğu dalgaların üçüncü şahıslara ve mallarına verdiği zararlar,

* Geminin hasarlanması sebebi ile Gemi geçici olarak yaşanamayacak durumda ise Gemi personelinin konaklama vb masrafları,

* P&I Klübce kabul edilmiş ve  onaylanmış belli bir kontrat altında Geminin çekilme  veya çekmesi sonucu ;Gemi sahibinin mesuliyetine giren veya Geminin uğradığı zararlar,

* Tahliye, yükleme araçlarının, barge, Kreyn 'lerin kira sözleşmelerinden doğan sorumluluklar,

* Gemi enkazının kaldırılma masrafları,

* Sigortalı Geminin yükünün hasarı, çalınması, ,eksik tahliyesi, kaybı vb zararları,

* Müşterek Avarya ; G.A. da yüke düşen hisse ve masraflar, taşıma sözleşmesinin ihlal edilmesi sonucu, tahsil edilemez ise, Klüpten tahsil edilebilir ,Tekne Sigortacılarından tahsil edilemeyen G.A.Gemiye düşen masraflar ; Geminin Sigortalatıldığı değer, Müşterek Avarya Dispeçi nin yapıldığı andaki değerden düşük ise (eksik Sigorta)Tekne Sigortacılarının eksik değer oranı / noksan kalan kısmı P&I karşılar,

* Gümrük yetkililerinin , mahkemelerin ;yüklerin eksik veya fazla tahliyesi,kaçakçılık, göçmenlik mevzuatları sebebi ile doğan suçlar ile ilgili cezalar,

* Soruşturma masrafları,

* Liman ve gümrük yetkilileri ve polis tarafından Gemi Mürettebatına müdahale edilmesi sonucu ödenecek tazminat ve savunma masrafları,

* Gemi İşletmeciliği ile ilgili zarar ve ziyanlar (Klüp kurulları dahilinde Klüp yetkili komitesi tarafından kabul edilen işletme hataları)

* Taşınacak Konteynerlar sebebi ile doğacak sorumluluklar,

* Klüpten onay almak kaydı ile Sigortalı Geminin sorumluluğu dahilindeki bir zararı en aza indirgemek veya engellemek için yapılacak Mahkeme, Avukat, bilirkişi masrafları,

* Gemi zabitlerinin  Yolcu olarak düşünülen eşlerini ve /veya diğer şahısları taşımaktan doğacak masraflar,

 YÜK İLE İLGİLİ SORUMLULUKLAR

* Sigortalı Geminin yüküne; terleme, istif hatası sonucu yükün hasarlanması halinde yük sahibine ödenecek tazminatlar,

* Gemide Taşıma esnasında  Konteyner ve benzeri teçhizatın   zarar ve ziyanı, techizatın  kötü kullanımdan dolayı malın uğradığı zararlar, gene kötü kullanımdan ötürü ölüm, sakatlık gibi olaylara sebebiyet verme sonucu doğacak sorumluluklar ( Konteyner Gemileri)

* Yakıt vermeye gelen Barçlar, kumanya motoru , acente motoruna vb verilecek zarar ve ziyanlar,

* Hasta veya sakat şöförlerin ilaç, ülkelerine geri gönderilme, yerlerine yenilerin getirilmesi masrafları ( Ro-Ro Gemileri),

* Yukarıdaki hususlar ile ilgili , Klübün onayı alınarak yapılacak savunma masrafları,

* Gemiye elkonması sonucu doğan masraflar,

* İnceleme masrafları,

* Bir Ülkenin veya uluslararası yetkililerin müdahalesi sonucu oluşan masraflar,

* Yasal masraflar ( FD&D)

Şeklindedir.

Bu teminatlar doğrultusunda hasarları en aza indirgemek Gemi sahibi kadar Gemi Kaptanının da sorumluluğundadır.

Zaman  zaman Klüplerce öngörülen Pre-Loading Survey, Draft Survey gibi zorunlulukların maliyet sebebi ile yaptırılmadığı , bu yüzden hasar halinde Gemi sahiplerinin hasarın iyileştirilmesi hususunda Klüplerden sorun yaşadığı görülmektedir.

Yük hasarları ile ilgili sorun yaşamamak için Klüpce şart koşulan bu surveyleri yaptırmayı ihmal etmeyiniz. Bir hasar esnasında en önemli dayanağınız haklı olduğunuzu ve gerekli tedbirleri aldığınızı kanıtlayacak delillerdir.

P&I Teminatı H&M teminatı gibi kendi içinde çeşitlilik arz etmediğinden yukarıda kısaca teminatı ana hatları ile izah etmeye çalıştım.

Geminizin sefer boyunca Denize ve yük taşımaya elverişli olmasından Gemi Sahibi ve Kaptanı olarak, sizin sorumlu olduğunuzu unutmayınız.

4 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. müge hanım iyi günler

    2001 yılında p&ı klup uyesı bır gemide şirket elemanlarımızdan biri gemide acil işini yapmak üzereyken kaza geçirip vefat etti.

    bunun uzerine davalar vs oldu. şimdi sigorta sirketi odemeyi bizden talep etmekte rucu hakkı varıdır. bizim firmamızda bu sigorta kapsamındamıdır.

    ilginiz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ÖNCELİKLE MESAJINIZI BUGÜN GÖRÜP CEVABI ŞİMDİ YAZABİLDİĞİM İÇİN ÖZÜR DİLERİM.
      BLOG DA BİR SORUN OLDUĞU İÇİN BUGÜN Kİ AYARLARIN DÜZELTİLMESİ SONUCU YORUM VE MESAJLARI GÖRMEYE BAŞLADIM.
      SORUNUZUN CEVABINA GELİNCE P&I KLÜP TARAFINDAN, P&I TEMİNATINIZA BİR SINIRLANDIRILMA GETİRİLMEDİKÇE ( Kİ NORMAL DE GETİRİLMEMESİ LAZIM) BU TAZMİNAT ÖDEMELERİ P&I KLÜB TARAFINDAN YAPILIR.BAKINIZ BUGÜN Kİ YAZIM.
      ANCAK BAZEN BU TARZ HASARLARDA GÖRDÜĞÜMÜZ ÜZERE BAZI BROKERLERİN ( TEMSİLCİLERİN) TÜRKİYE DEKİ SGK MEVZUATINI ,P&I KLÜPLERE YANLIŞ YANSITMALARI SONUCU , SİGORTALI FARKINDA OLMADAN P&I KLÜBLERİN "CREW" İLE İLGİLİ TEMİNATI BU YÖNDE SINIRLANDIRDIĞINI GÖRDÜK.
      OYSA SGK BUNU TAZMİN ETSEDE İSTER GEMİ SAHİBİ OLUN İSTER İŞLETMECİ , SİZDEN BUNU RUCÜ YOLU İLE TAHSİL EDER.
      ÖNCEKİ YILLARDA YAPILAN BU YANLIŞLIKLARIN P&I KLÜPLER NEZDİNDE FARKINA VARILIP DÜZELTİLMESİ İÇİN YOĞUN ÇALIŞMALARIMIZ OLDU.
      SANIYORUM, P&I KLÜBÜNÜZ SİZE BÖYLE BİR YAKLAŞIMDA BULUNUYORSA BÖYLE BİR DURUM SÖZ KONUSU VE BU DURUM MAALESEF YANLIŞ BİLGİLENDİRME SONUCU SADECE BİZİM ÜLKEMİZE UYGULANIYOR.
      P&I POLİÇELERİNİ İYİ İNCELEYİP, BÖYLE BİR ŞER OLUP OLMADIĞINI İYİ KONTROL ETMENİZDE FAYDA VAR, EĞER BÖYLE BİR ŞER VAR İSE (SGK YANİ SOCIAL SECURTY SYSTEM CODE) P&I KLÜB İLE GÖRÜŞÜP, SGK NIN ÖDEMEYİ YAPTIKTAN SONRA SİZDEN TAHSİL EDECEĞİNİ BİLDİRİNİZ VE GEREKLİ DÜZELTMEYİ YANİ "FULL COVER FOR THE LIABLITY TOWARDS TO SEAMEN" TEMİNATA DAHİL ETTİRİNİZ YADA KLÜP DEĞİŞTİRMENİZ FAYDALI OLUR.

      Sil
  3. The King Casino Company - Ventureberg
    It was born in ventureberg.com/ 1934. The Company gri-go.com offers luxury hotels, If you wooricasinos.info don't have a 바카라 사이트 poker room in your house, then poormansguidetocasinogambling.com you'll find a poker room in the

    YanıtlaSil