2016 SONU İTİBARİ İLE DÜNYA
GENELİNDEKİ GEMİ HASAR ANALİZLERİ
2016 yılında
Denizcilik Endüstrisinde 85 Gemi hasarı
rapor edilmiş bulunmaktadır. Bunlara ait detayları aşağıda aktarmaya
çalışacağım.
Çeşitli
kaynakların yayınladığı Analiz raporlarından derlendiği üzere ; Bunların 23 ‘ ü
Çin’in güneyi, Endonezya, Flippinler, Çinhindi bölgesinde , 12 ‘si doğu Akdeniz
ve Karadeniz de meydana gelmiştir.
Bunların 30’
u Yük Gemilerinde , 8’i ise Yolcu Gemilerinde meydana gelmiştir ki bunların
çoğu kötü hava şartları sebebi ile Batma / Batık şeklindedir.
Diğer yandan
2016 da 2611 Gemi kazası rapor edilmiş ki bunların çoğu ise Makine hasarları
sonucu meydana gelen hasarlardır.
Bununla
beraber İflasların getirdiği sonuçları takiben, personel ihmali ve maintenance
yetersizliği de bu hasarların sebepleri arasında yer aldığı belirtilmektedir.
Denizcilik
Endüstrisindeki ekonomik baskılar trendleri daha geniş ve daha etkili “Mega
Ship”lere yönelmeyi beraberinde getirirken , yeni riskleri de oluşturdu.
Özellikle Asya
da Yolcu Gemileri; ”Yangın, Fırtına” problemleri devam ederken, bunları “ kötü
hava, yetersiz maintenance, regülasyonlara uyulmaması, fazla yolcu gibi
sebepler de bu Gemilerdeki hasarlarda önemli etken oldu.
2016 da
Korsan Saldırıları önceki yıllara göre azalma gösterirken ; Asya ve Batı Afrika
da Kidnapping / kaçırma olaylarında
artış gözlenmektedir.
Yapılan Analizler çerçevesinde 2007 -2016 yılları
arasında Dünya genelindeki Total Loss’ların bölgesel dağılımı aşağıdaki
gibidir.
Source;Lloyd’s
List Intelligence Casualty Statisticts
Data Analysis
& Graphic :Allianz Global Corporate & Specialty
Diğer yandan
1 Ocak 2016- 31 Aralık 2016 arasındaki
85 Gemi Hasarının bölgesel dağılımı aşağıdaki gibidir.
REGION
|
LOSS TOTAL
|
S.CHINA, INDOCHINA, INDONESIA, AND PHILIPPINES
|
23
|
EAST MEDITERRANEAN AND BLACT SEA
|
12
|
JAPAN, KOREA AND NORTH CHINA
|
11
|
BRITISH ISLES,N.SEA,ENG. CHANNEL,BAY OF BISCAY
|
7
|
EAST AFRICAN COAST
|
4
|
S.ATLANTIC AND EAST COAST S.AMERICA
|
4
|
WEST MEDITERRANEAN
|
4
|
BAY OF BENGAL
|
3
|
ARABIAN GULF AND APPROACHES
|
2
|
CANADIAN ARCTIC AND ALASKA
|
2
|
OTHER
|
13
|
TOTAL LOSSES
|
85
|
Source;Lloyd’s
List Intelligence Casualty Statisticts
2016 da meydana gelen büyük
tonajlı Gemi Hasarlarının bazıları aşağıdaki gibidir.
· * FEBRUARY 2016:
-
NEW MYKONOS ( 81.152 GRT) : TALAGNARO / MADAGASKAR AÇIKLARINDA
OTURDU. 13 MAYIS 2016 DA BATTI.
-
OCEAN DREAM (17.042 GRT): BATTI
-
SALVADORE (8575 GRT): JIBEI ISLAND / TAIWAN DA OTURDU VE
SONRA KISMEN BATTI.
· * MARCH 2016:
- TS TAIPEI (15.487 GRT):NEW
TAIPEI CITY DE KÖTÜ HAVA ŞARTLARI SEBEBİ İLE GEMİ SU ALDI.
* MAY 2016:
- SITEAM ANJA (28.027 GRT):
MAKİNE DAİRESİNİ SU
BASMASI SONRASI OTURDU.
* JUNE 2016:
-BENITA (24.953 GRT): MAHEBOURG / MAURITIUS DA OTURDU VE 30 TEMMUZ DA BATTI.
GEMİ TİPLERİNE GÖRE HASAR DAĞILIMLARI
2015-2016 YILLARI:
|
|
|
|
VESSEL TYPES
|
2015
|
2016
|
|
CARGO
|
38
|
30
|
|
FISHERY
|
15
|
9
|
|
BULK
|
11
|
4
|
|
PASSENGER
|
7
|
8
|
|
TUG
|
6
|
7
|
|
CHEMICAL / PRODUCT
|
3
|
6
|
|
RO-RO
|
6
|
8
|
|
OTHER
|
4
|
3
|
|
CONTAINER
|
5
|
3
|
|
SUPPLY/ OFFSHORE
|
3
|
2
|
|
BARGE
|
|
2
|
|
DREDGER
|
1
|
1
|
|
TANKER
|
|
|
|
UNKNOWN
|
2
|
1
|
|
LPG
|
|
1
|
|
TOTAL
|
101
|
85
|
|
Source;Lloyd’s
List Intelligence Casualty Statisticts
HASAR SEBEPLERİ
2015-2016
|
|
|
|
CAUSES OF LOSS
|
2015
|
2016
|
|
FOUNDERED (SUNK/ SUBMERGED)
|
65
|
46
|
|
WRECKED / STRANDED (GROUNDED)
|
19
|
15
|
|
FIRE / EXPLOSION
|
7
|
8
|
|
COLLISION
|
6
|
1
|
|
MACHINERY DAMAGE
|
2
|
8
|
|
HULL DAMAGE
|
2
|
4
|
|
MISCELLANEOUS
|
|
1
|
|
CONTACT
|
|
|
|
MISSING/ OVERDUE
|
|
2
|
|
PIRACY
|
|
|
|
TOTAL
|
101
|
85
|
|
Source;Lloyd’s
List Intelligence Casualty Statisticts
Daha önceki yıllarda “Hull Damage”hasarlarının daha yüksek olmasına
alıştığımız halde 2015 ve 2016 da bu hasarlarda hatırı sayılır bir düşüş olması sevindirici.Ancak
Total loss hasarlarında bu derece bir azalış maalesef henüz mevcut değil ve
Makine hasarlarıda halen geçerliliğini koruyor ve bu alanda da ciddi bir azalış
halen mevcut değil.
Tabiki bir hasar oluştuğunda Sigortacılar açısından Hasar oluşumuna
sebebiyet veren “ ana faktör” önemlidir ki biz buna “Yakın Sebep / Cause
Proxima” deriz. Yani hasar hangi sebepten oluşmuş olursa olsun neyin etken
olduğu önemlidir. Ağır hava, İnfilak, su alma sonucu batma ki suyun nereden
geldiği de önemlidir, batma sebebi , yangın sebebi gibi…
Doğal olarak bu unsurları en aza indirgemek ve Denizciliği daha çağdaş ,
modernize ve sistematik bir hale getirmek için pek çok ciddi Denizcilik
organizasyonu ciddi çabalar ile yeni sistemler oluşturuyor ve Bayrak
Devletleride bu doğrultular çerçevesinde yeni regulasyonlarla yeni uygulamalar
getiriyor.
Benim içine girdiğim 1991 yılı Ocak ayından beri tüm gelişmeleri elimden
geldiğince yakından takip eden biri olarak , Uluslararası ve Ulusal Denizcilik
Endüstrisinde pek çok gelişmeye ve modernizasyona tabi olunduğu bir gerçek.
Deniz Sigortacılığı , teminatlar ve hatta Deniz Sigorta Hukuku bile pek çok
ciddi değişime ve modernizasyona tabi oldu.
Tüm bunların daha da gelişeceği düşüncesi ile 2018 de hasarlardan uzak bir
yıl geçmesi dileğiyle.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder