GEMİLERİN H&M POLİÇELERİNDE
KAPSAMA ALINAN HASARLAR
Gemi H&M ( Tekne
ve Makine ) Sigortalarının Kapsam
olarak ele aldığı Hasarlar 3 ana başlık altında toplanır.
· * ACTUAL LOSS ( Marine Insurance Act 1906
s,57 ) : Geminin tamamıyla tahrip olduğu , bizim Total Loss / Tam Ziya
dediğimiz durum.
· * CONSTRUCTIVE
TOTAL LOSS: ( Marine Insurance Act 1906 s.60 ): Geminin ağır bir şekilde
hasarlandığı ve tamir masraflarının Sigorta bedelini aştığı durum, bizim “
Hükmi Tam Ziya “ dediğimiz durum. Bu durumda konunun kendine has özellikleri ve
incelikleri olup, daha detaylı olarak bu konuya daha önce ki yazılarımda
değinmiştim.
· * PARTICULAR
AVERAGE: (Marine Insurance Act 1906 s,64) :Poliçe kapsamı dahilinde oluşan riskler sonucu gemide
meydana gelen kısmı hasarlar , bizim Kısmı Avarya / Kısmı hasarlar dediğimiz
durum. Bu Müşterek Avarya nın dahil olmadığı bir durumdur.
Bunların dışında Sigortacının ödemekle yükümlü olduğu
Hasarlar “ Collision / Çatışma , Müşterek Avarya ve Kurtarma, Dava ve Sai
Masrafları şeklindedir.
Müşterek Avarya durumunda yapılması gerekenler, taraflar,
Müşterek Avarya iştirakleri vb. hususlara daha önceki yazılarımda değinmiştim.
Dava ve Sai masrafları Poliçe şartları gereği ;Sigotalının
hasarı minumuma indirmek için alması gereken makul tüm tedbirler için oluşan
masraflarıdır ve makul ve uygun buluması halinde Poliçe kapsamı dahilindedir.
DEDUCTIBLE / Muafiyet Uygulamaları: Genellikle Hasarlar
halinde bizlere sık sık yöneltilen ve muafiyetin özellikle kompleks hasarlarda
nasıl uygulanacağına dair durumlar için açıklık getirmek gerekir ise;
· * Muafiyetin
tek bir seferde uygulandığı durumlar;
-
Sadece tek bir hasarın oluştuğu durumlar,
-
Oluşan hasar sonucu aynı hasara bağlı oluşan
birkaç Hasar sonucu sadece tek bir muafiyet uygulanır.
· * Muafiyetin
birden fazla uygulandığı durumlar;
-
Bir hasardan fazla hasar oluşması ve bunların
birbirinden bağımsız Hasarlar olması ve bir önceki Hasar ile ilgili olmaması
durumu halinde uygulanır.
-
Ayrıca Geminin H&M Poliçesinde Muafiyete
ilaveten makine muafiyeti de bulunuyorsa; bu durumda oluşan Tekne Hasarı ayrıca
Makine hasarına da yol açmış ise Makine hasarı için ayrı muafiyet uygulanır.
Poliçe Kapsamında
Teminat altına alınmayan Riskler:
-
Increased Value , Disbursement and Excess
Liabilties: I.V. : Sigorta değerinin 25 % oranında Kısaca Poliçelere I.V. dediğimiz uygulama ile Kapsam
genişletilebilir. Fiyat avantajının yanı sıra Sigorta değerinin üzerinde ek bir
güvence sağlar.Bu durum özellikle eksik Sigorta ve artan maliyetler sonucu
Müşterek Avarya , Kurtarma, Dava ve Sai , Çatışma vb . durumlarda avantaj
sağlar. Ancak her Gemi için mümkün olmayabilir.
-
Protection & Indemnity Risks :P&I :
P&I Klüplerden temin edilir.
-
Loss of Hire: Herhangi bir Hasar sonucu Geminin
günlük Kira rate’i üzerinden 10-14 günlük muafiyet sonrası Sigortacılarca
ödenen Geminin kira kaybının karşılandığı teminattır. Günümüzde Yurt dışında
Gemi sahiplerince tercih edilen bu teminat Ülkemizde sadece Korsan bölgelerine gidilmesi halinde tercih
edilmektedir. Benim sıkı sık çalıştığım Büyük Tonajlı Gemi sahiplerine “ loss
of Freight” ile beraber almaları
konusunda ısrar ettiğim bir teminattır.
-
Loss of Freight: Yukarıdakine benzer olarak Gemi
sahibinin Navlun kaybına karşı teminat sağlar.
-
War Risks: artık günümüzde H&M Poliçelerine
ilave kuvertür olarak verilmekte , ilave etmeyen Sigorta Marketleri için ilave
olarak mutlaka temin edilmesi gereken bir teminattır.
-
Kidnap & Ransom - K&R: Korsan
Saldırılarıan karşı koruma sağlayan teminattır.
Yukarıda
sayılan Teminat türleri H&M Sigortasına ilave olmayan ( Harp Hariç) ancak
H&M Poliçe kapsamında temin edilmesine izin verilen Teminatlardır ve
Sigortacıları / Marketleri farklıdır.
H&M Poliçelerinde ana temel yapılacak tamir
masraflarının “makul” olma şartının aranmasıdır. Bu durum İngiliz Sigorta
Hukukunda sık sık tekrarlanmaktadır.
Her ne kadar kesin
bir liste vermek pek mümkün olmasa da genel olarak Poliçe kapsamı içerisinde
meydana gelecek bir Hasar halinde Makul tamir masraf listesi için aşağıdaki gibi
bir durum oluşur.
· - Drydock , genel masraflar, fire watch,
· - Tamir masrafları,
· - Çıkarma masrafları ( Removal expenses)
· - Liman masrafları,
· - Tamir için gerekli yedek parça masrafları,
· - Superintendent ücret ve masrafları,
· -Underwriter’ların Surveyor ücret ve masrafları,
· - Klas Surveyor ücret ve masrfarları,
· - Poliçe şartlarına bağlı olarak Kaptan , Zabit ve
Mürettebatın ücretleri, bakım masrafları,
· - Yakıt, şeklindedir.
© All
rights reserved / Bu sitenin tüm Yasal Hakları saklıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder