16 Ağustos 2018 Perşembe

GEMİLERİN H&M POLİÇELERİNDE KAPSAMA ALINAN HASARLAR


GEMİLERİN H&M POLİÇELERİNDE KAPSAMA ALINAN HASARLAR

Gemi  H&M ( Tekne ve Makine ) Sigortalarının Kapsam  olarak  ele aldığı Hasarlar  3 ana başlık altında toplanır.

·      *   ACTUAL LOSS ( Marine Insurance Act 1906 s,57 ) : Geminin tamamıyla tahrip olduğu , bizim Total Loss / Tam Ziya dediğimiz durum.

·      *   CONSTRUCTIVE TOTAL LOSS: ( Marine Insurance Act 1906 s.60 ): Geminin ağır bir şekilde hasarlandığı ve tamir masraflarının Sigorta bedelini aştığı durum, bizim “ Hükmi Tam Ziya “ dediğimiz durum. Bu durumda konunun kendine has özellikleri ve incelikleri olup, daha detaylı olarak bu konuya daha önce ki yazılarımda değinmiştim.

·      *   PARTICULAR AVERAGE: (Marine Insurance Act 1906 s,64) :Poliçe kapsamı dahilinde oluşan     riskler sonucu gemide meydana gelen kısmı hasarlar , bizim Kısmı Avarya / Kısmı hasarlar dediğimiz durum. Bu Müşterek Avarya nın dahil olmadığı bir durumdur.

Bunların dışında Sigortacının ödemekle yükümlü olduğu Hasarlar “ Collision / Çatışma , Müşterek Avarya ve Kurtarma, Dava ve Sai Masrafları şeklindedir.

Müşterek Avarya durumunda yapılması gerekenler, taraflar, Müşterek Avarya iştirakleri vb. hususlara daha önceki yazılarımda değinmiştim.

Dava ve Sai masrafları Poliçe şartları gereği ;Sigotalının hasarı minumuma indirmek için alması gereken makul tüm tedbirler için oluşan masraflarıdır ve makul ve uygun buluması halinde Poliçe kapsamı dahilindedir.

DEDUCTIBLE / Muafiyet Uygulamaları: Genellikle Hasarlar halinde bizlere sık sık yöneltilen ve muafiyetin özellikle kompleks hasarlarda nasıl uygulanacağına dair durumlar için açıklık getirmek gerekir ise;

·     *    Muafiyetin tek bir seferde uygulandığı durumlar;

-          Sadece tek bir hasarın oluştuğu durumlar,

-          Oluşan hasar sonucu aynı hasara bağlı oluşan birkaç Hasar sonucu sadece tek bir muafiyet uygulanır.

·      *    Muafiyetin birden fazla uygulandığı durumlar;

-          Bir hasardan fazla hasar oluşması ve bunların birbirinden bağımsız Hasarlar olması ve bir önceki Hasar ile ilgili olmaması durumu halinde uygulanır.

-          Ayrıca Geminin H&M Poliçesinde Muafiyete ilaveten makine muafiyeti de bulunuyorsa; bu durumda oluşan Tekne Hasarı ayrıca Makine hasarına da yol açmış ise Makine hasarı için ayrı muafiyet uygulanır.

Poliçe Kapsamında Teminat altına alınmayan Riskler:

-          Increased Value , Disbursement and Excess Liabilties: I.V. : Sigorta değerinin 25 % oranında  Kısaca Poliçelere I.V.  dediğimiz uygulama ile Kapsam genişletilebilir. Fiyat avantajının yanı sıra Sigorta değerinin üzerinde ek bir güvence sağlar.Bu durum özellikle eksik Sigorta ve artan maliyetler sonucu Müşterek Avarya , Kurtarma, Dava ve Sai , Çatışma vb . durumlarda avantaj sağlar. Ancak her Gemi için mümkün olmayabilir.

-          Protection & Indemnity Risks :P&I : P&I Klüplerden temin edilir.

-          Loss of Hire: Herhangi bir Hasar sonucu Geminin günlük Kira rate’i üzerinden 10-14 günlük muafiyet sonrası Sigortacılarca ödenen Geminin kira kaybının karşılandığı teminattır. Günümüzde Yurt dışında Gemi sahiplerince tercih edilen bu teminat Ülkemizde sadece  Korsan bölgelerine gidilmesi halinde tercih edilmektedir. Benim sıkı sık çalıştığım Büyük Tonajlı Gemi sahiplerine “ loss of Freight” ile beraber  almaları konusunda ısrar ettiğim bir teminattır.

-          Loss of Freight: Yukarıdakine benzer olarak Gemi sahibinin Navlun kaybına karşı teminat sağlar.

-          War Risks: artık günümüzde H&M Poliçelerine ilave kuvertür olarak verilmekte , ilave etmeyen Sigorta Marketleri için ilave olarak mutlaka temin edilmesi gereken bir teminattır.

-          Kidnap & Ransom - K&R: Korsan Saldırılarıan karşı koruma sağlayan teminattır.

         Yukarıda sayılan Teminat türleri H&M Sigortasına ilave olmayan ( Harp Hariç) ancak H&M Poliçe kapsamında temin edilmesine izin verilen Teminatlardır ve Sigortacıları / Marketleri farklıdır.

H&M Poliçelerinde ana temel yapılacak tamir masraflarının “makul” olma şartının aranmasıdır. Bu durum İngiliz Sigorta Hukukunda sık sık tekrarlanmaktadır.

Her ne  kadar kesin bir liste vermek pek mümkün olmasa da genel olarak Poliçe kapsamı içerisinde meydana gelecek bir Hasar  halinde  Makul tamir masraf listesi için aşağıdaki gibi bir durum oluşur.

·       -   Drydock , genel masraflar, fire watch,
·       -   Tamir masrafları,
·       -   Çıkarma masrafları ( Removal expenses)
·       -  Liman masrafları,
·        - Tamir için gerekli yedek parça masrafları,
·        - Superintendent ücret ve masrafları,
·         -Underwriter’ların Surveyor ücret ve masrafları,
·        - Klas Surveyor ücret ve masrfarları,
·        -  Poliçe şartlarına bağlı olarak Kaptan , Zabit ve Mürettebatın ücretleri, bakım masrafları,
·        - Yakıt, şeklindedir.


©    All rights reserved  / Bu sitenin tüm Yasal Hakları saklıdır.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder