3 Ağustos 2015 Pazartesi

PAYLAŞMAK İSTEDİĞİM ESKİ YAZILARIM POLLUTION 1


POLLUTION RAPORU

 

            Günümüzde gelişen teknoloji konvensiyonel   Deniz taşımacılığı , çarpık

 

yerleşim düzeni, yat turizmi , bilinçsiz balık çiftlikleri  ve alt yapısız Marinalar,

 

nükleer silahlanma ve buna paralel insanın doğayı var gücüyle biliçli ve biliçsiz yok

 

etme savaşı amacına ulaşmış , başta ülkemiz olmak üzere pek çok ülke doğasını  ve

 

ülke coğrafyalarında en önemli faktör olan denizlerini kaybetme aşamasına

 

gelmiştir. Bunu erken fark  edip faaliyete geçen ve  önemli tedbirler  alan gelişmiş

 

Ülkeler günümüzde  bu sorunu önemli ölçüde gidermişlerdir .

 

              Bu da bereberinde  denizi kirletenlere ağır müeyidelerle , caydırıcı etki yaratmış ,

 

ve temizlenmesi  ağır masraflar gerektiren deniz kirliliği Devletlerin uyguladığı  ağır para

 

cezaları  ile  eski  hale getirmeyi mümkün kılmıştır.

 

              Bunun üzerine bu ağır  para cezaları özellikle gemi  sahiplerini zor durumda

 

bırakmış  ve Armatörlerin üçüncü şahıslara  yönelik  sorumluluklarını teminat altına alan

 

P&I  “ Protection and Indemnity “ kulupleri harekete geçirmiş ve “ Pollution “ riski

 

başlıca teminatı  haline gelmiştir.

 

 

             Sırası ile “ Pollution” teminatının Devletlerce öngörülen zarar kalemleri ve gelişmiş

 

Ülkelerin bu konudaki politikalarını incelemek gerekirse Pollution “ kirlenme “ şu

 

aşamaları kapsar;

 

1) Kirlenmeyi temizleme masfarları

 

2) Kirlenmeyi önleme masrafları ( takib edecek zararlar için )

 

3) Çevreye verdiği zarara karşılık talep edilen teminat ki bu gruba kıyıda bulunan

 

Turistik tesisler, balık çiftlikleri ve dolayısıyla insan hayatına vereceği zararlarda

 

girmektedir ve ilk gözlenen Devletlerin bu konuda aldığı ve tesis ettiği karşılık

 

planıdır.

 

                 Bununla bereber Marpol ve 1992 yılında oluşturulan sivil Sorumluluk

 

Konvansiyonu gemilerden oluşan deniz kirliliğini yakıt , sintine,kuruyük, zehirli

 

atıklar , kuruyük şeklinde katagorilere ayrılmıştır.

 

                Özellikle yakıt sızıntısı  sonucu  kirlenme oldukça geniş sahalara yayılmakta ve

 

verdiği zararlarda bu paralelde daha büyük önem arzetmektedir .

 

               Söz gelimi hydrocarbon  mineralleri içeren yakıtlar, ağır diesel yakıtlar, ham

 

petrol yağ içeren yakıtlar, sebebiyet verdiği zararlar ve  konvansiyonun aldığı tedbirler 

 

tarafından Tavalop sözleşmesi  ile talafi edilmeye  çalışılmaktaydı.

 

 

               P&I klüplerin  Pollution teminat limitleri ve ödediği teminatların tarihsel dağılımı

 

aşağıdaki gibidir.

 

            HISTORY OF P&I CLUP ALL POLUTION LIABILITY COVERAGE        ((MILLIONS USD )

YEAR
CLUB RATENTION
POOL RETENTION
POLLUTION UNIT
1969
0.10
1.40
10.00
1971
0.20
1.40
14.40
1973
0.30
1.50
15.00
1975
0.40
2.00
25.00
1977
0.50
1.00
30.00
1979
0.60
4.00
100.00
1981
0.75
6.00
300.00
1983
0.90
8.00
300.00
1984
0.90
8.00
300.00
1985
0.01
12.00
300.00
1986
0.20
12.00
300.00
1987
1.20
12.00
400.00
1988
1.20
12.00
400.00
1989
1.20
12.00
400.00
1990
1.60
12.00
500.00
1991
1.60
12.00
500.00
1992
1.60
15.00
500.00
1993
2.00
25.00
500.00
1994
3.00
30.00
500.00
1995
4.00
30.00
500.00
1996
5.00
30.00
500.00
1997
5.00
30.00
500.00

 

 

1992 yılında Uluslararası konvansiyon sorumluluk limitlerini aşağıdaki şekilde

 

belirlemiştir.

 

a) 5000 ton’a kadar olan Gemilerde ; hesap birimi başına USD 3 Milyon

b) 5000 ton ‘u aşan Gemilerde ; hesap birimi başına max USD 59,7 Milyon ( article V (1) ) bununla beraber deniz kirliliğine sebebiyet veren Gemi ilgili otoritelerce hemen tutuklanmakta , Devlet adına yetkili mahkemede yargılanmakta ve mahkemece uygun görülen ve yukarda belirtilen üç kalem hesaptan tonajına ve yerel hukuka göre saptanan ceza oranında Geminin bağlı bulunduğu P&I klüpten  garanti mektubu alınmakta ve bu işlemlerden sonra Gemiyi serbest bırakmaktadır.

                Burada delil unsuru oldukça önemli bir faktördür. Deniz kirliliği  tesbiti en iyi  helikopter çekimleri, deniz ve Gemiden alInan  numuneler ve tahlil örneklerinin labaratuvara varıncaya kadar  Gemiden ayrılmadan mühürlenmesi , güvenilir veya limana ait  labaratuvarlarda tesbit ve analizi ile gerçekleşmekte ve ayrıca Geminin kusuru,
Armatör ve adamlarının ihmal derecesi, masraf ve hasarın boyutunu artırıcı faktör oluşturmaktadır.

 

                      Garanti mektubu veya hesaplanan tazminat oranı üzerinden  hesaplanan depozit , birinci sınıf Banka garantisi , Devletin alacağı tazminatı garanti altına almanın en sağlam  şeklidir.

            Bir Gemi tarafından deniz kirliliğine sebebiyet verecek veya kilenme’ye sebebiyet verecek sorumlu kişiler, konvensiyon da  aşağıdaki  şekilde belirlenmiştir.

a) Armatörün adamları, acentesi , mürettebatı

b) Pilot veya Gemi için servis veren ana gemi mürettebatı olmayan kişiler

c) Kiracılar ve Geminin işletmecileri

d) Kurtarma operasyonu icra eden kişiler

e) Kirlenmeyi önleme tedbirini alan  kişi.

            Herhangi bir yakıt sızıntısı sebebiyle direkt olarak işletmeci ve/veya barebore charterer direkt sorumlu tutulacak kişilerdir. Kurtarma işi sonucu kirlenme meydana gelmesi halinde ayrıca Joint hull comittee Lloyds Institude time clauses Hulls’ ta 1.11.95 yılında yaptığı son düzenlemeler ile kurtarma operasyonunun üçüncü şahıslar tarafından yapılması ve çevre kirliliğini önemli ve gözle görülür şekilde önlenmesi halinde kurtarma işini yapan kişilere bir ödeme yapılmasını kabul etmiş, bununla beraber kirlenme rizikosunun P&I klüblere bırakılmış ve özellikle müşterek avarya sonucu meydana gelen kirlenmeler ( Jettison, yakıtta yağ sızıntısı vs. rizikoları ) sadece ek bir primle teminat altına alınabileceğini öngörmüştür ki bugüne dek Hull & Machinery Underwriterları “ General Average Pollution Expenditure Clause “ ile bu gibi riskler soucu oluşan hasarları teminat altına ekprimsiz olarak almaktadır. Bununla beraber bir kurtarma operasyon sonucu  “ Salvors “ ‘ ların ihmali sonucu bir hasar oluşmuş ise kirlenmeden direkt olarak salvors  sorumlu tutulmaktadır.

.

 

Uluslararası sistemde deniz kirliliğine dair ülke bazında uygulamalar;

            Deniz kirliliği tesbitinde ortak haraket noktası, gelişmiş “ Port State Control “ sistemi ile bağlamaktadır ve bunu direkt computer sistemleri ile beraber Gemi hareketlerinin takibi izlemektedir. Ülke bazında uygulamalar aşağıdaki gibidir.

ARJANTİN

            Latin Amerika ülkelerinde deniz olayları oldukça ciddi görülür. Deniz kirliliği suçlarının herhangi bir istisnası yoktur. Ertemeler, yüksek para cezaları ve masraflar, muhtemel tutuklamalar ortaktır. Her kirlenme kazaende olsa oldukça katı tutum görür ve para cezası Arjantinde çok ağırdır. Ayrıca ballastların pompalamasının kesinlikle yasak olduğu özel bölgeler vardır. Para cezaları temizleme fonunun oluşturması için kullanılır.

AVUSTURYA

            Federal bir Ülke olan Avusturya da Devlet seviyesinde” kirlenme” korumu vardır. Tüm altı kıyı devletinde bu konuda kendi yasaları mevcuttur. Ayrıca IMO konvensiyonunu oldukça önemli oranda kabul etmiştir. Tokyo memorandumu üzerinden yoğun bir “ Port State Control “ sistemi vardır. Avusturya tarihinde 2 tane deniz felaketi yaşanmıştır. 1991 yılında her iki kazada da Avusturalyanın ulusal planını gözler önüne sermiştir  ki yakıt sonucu kirlenmede oldukça etkili bir plandır. Bu plan altında federal ve eyalet hükümetleri, yerel otoriteler, petrol ve denizcilik endüstirileri deniz kirliliği ile mücadele de ortak çalışmaktadırlar. Ayrıca Avusturalya kendi kara sularınının kullanımı için özel bir kirlenme parası (levy)

 

 oluşturmuş ve Gemilerden “ User fee “ adI altInda bir para almaktadır ve bu levy’i ulusal planı için ( Pollution için kurulan ) kullanmaktadır.

BAHAMALAR

            1976 Yılında yürürlüğe giren ve ağır  para cezalarını kapsayan “oil pollution” yasası bulunmaktadır. Yasalara göre finansal sorumluluğa ait delil eksikliği de suçtur.          

BREZİLYA

            Ulusal uygulamalar dışında pek çok limanda yerel kurallar geçerlidir. Bu kurallar oldukça ağır cezalardır ve önemli oranda para cezalarını birlikte getirmektedir . OlayIn büyüklüğüne veya küçüklüğüne bakılmamaktadır. Para cezaları Brezilyanın temel haftalığının %2 sinin geminin net tonajı ile çarpılması sonucu ulaşılan tek bir formül ile hesaplanmaktadır.

KANADA

            Kanada yasaları daima deniz kirliliğini önleme yasaları açısından iyi ve önemli bir örnek olarak düşünülmüştür. Kendi yasalarıyla birlikte ve ayrı  ayrı olmak üzere gemi ve kargo sahiplerine kirlenme hasarlarına ,temizleme masraflarına ve önleme çabalarına karşı sorumlu tutmaktadır. Ayrıca 1972-1976 yılları süresince pertol endüstrisinden  topladığı kesintilerle bir fon oluşturulmuştur.Bu fon 1996 yılında CAD 235 million’a ulaşmıştır.

            En son kararda Deniz husuları Marpol regulasyonları doğrultusunda düzeltmelerden geçmiştir. Aynı zamanda IMO’ nun uluslararası sistemini koyu destekliyicisidir. Kanada’ya çalışan gemiler tonajlarına göre aşşağıda belirtilenleri temin etmek zorundadır.

En son düzenlenmiş haritalar- tercihan Kanada haritaları 

- 1600 GT’nin üzerindeki gemiler - Cyro Compass

- 15.000 GT’nin üzerindeki gemiler - Echo sander

- 50.000 GT’nin üzerindeki gemiler - Manoevvingdate

- 1600 GT’nin üzerindeki tankerler - ikinci bir radarı.

- Kanada’nın ayrıca çeşitli gemi tiplerine göre özel bir trafik bölge uygulamaları vardır ki bu doğu ve batı kıyılarında deniz kirliliğini önlemede uygulanır. Bunun limiti Kanadanın 200 millik balıkçılık bölgesine kadar uzanır.  Burada gemiler tüm bu uygulamara göre haraket edip , gemi ve diğer detaylarla ilgili full bilgiyi sağlamak zorundadır. Kanadadaki “Arctic Waters “ adı verilen bölge 16 ayrı deniz emniyeti bölgesine ayrılmıştır. Bu ayrım buzlanma yoğunluğuna bağlı olarak gerçekleştirilmiştir. Bu bölgeninde kendine özgü bir trafik sistemi ve kuralları vardır.  NORDREG adı verilen bir trafik sistemi tarafından kontrol edilmektedir.Bu bölgeye gelen gemilerle P&I klüp şartı aranmaktadır.

ŞİLİ

            Bu ülkedede önemsiz kirlenme kazalarına karşı dahi ciddi para cezaları uygulanmaktadır.

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder